Vanliga frågor

Nu har jag fått mitt välkomstbrev hur går jag tillväg?

I ditt välkomstbrev finns en komigång-guide med information om hur du ska gå tillväga. Så fort du har fått hem samtliga blanketter ber vi dig att kontakta vår kundtjänst för att få hjälp med dina blanketter. Du kan även läsa komigång-guiden här eller följa vår enkla guide för att fylla i blanketterna själv här

Är mina pengar säkra hos er?

Vi på Svenska Fonder hanterar aldrig dina pengar utan dessa finns hos det bolag som du och din personliga rådgivare kommit överens om att placera dina pengar hos alternativt Premiepensionsmyndigheten om det gäller din premiepension.

Kan ni garantera en positiv avkastning?

Nej, pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Kan ni hjälpa mig att placera min tjänste-/ privata pensionssparande?

Självklart! Har du tecknat tjänsten ”Din pensionskoll” ingår rådgivning och förvaltning av både tjänstepension och eventuellt privat pensionssparande via våra samarbetspartners rådgivare, läs mer om Din pensionskoll här. Kontakta vår kundtjänst för att få komma i kontakt med din personliga rådgivare.

Hur ändrar jag min risknivå och fonder?

För att byta fonder och vald strategi ber vi dig kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Har ni egna fonder?

Nej, vi har valt att inte ha några egna fonder utan marknadsför enbart fonder från svenska fondbolag med mångårig erfarenhet av förvaltning och står under svenska tillsynsmyndigheter för att eftersträva en så positiv avkastning som möjligt för dig som kund.

Måste man ha en förvaltare som sköter pensionen?

Nej, det går utmärkt att själv ta hand om sin pension utan någon kostnad.

Hur håller jag mig uppdaterad på hur det går?

Har du tjänsten ”Din pensionskoll” och skickat in samtliga blanketter kan du få tillgång till en total översikt över din pension och själv följa utvecklingen. Det går även bra att kontakta vår kundtjänst. Dessutom kan du läsa våra nyhetsbrev om hur våra olika strategier utvecklas. Vill du ha nyhetsbrev till din mail eller önskar ett eget inlogg, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Kan man teckna efterlevandeskydd hos er?

Ja självklart, kontakta kundtjänst för ett samtal med en rådgivare så hjälper vi dig att ta fram en lösning utefter dina behov.

Hur mycket pengar får jag när jag går i pension?

Med vår tjänst Din pensionskoll får du en bra överblick på din totala pension. På vår hemsida kan du logga in och göra en pensionsprognos.

Betalar ni ut min pension?

Pensionspengar betalas alltid ut av det försäkringsbolag där dina pengar är placerade eller av Pensionsmyndigheten om det rör premiepensionen. Detta gäller oavsett vilka fonder eller vilken förmedlare du har anlitat.

Jag har tappat bort min faktura, hur gör jag för att betala?

Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Hur gör jag vid adressändring?

Om du har en ny adress eller nya kontaktuppgifter är det viktigt att ni informerar oss om detta. Vill du ändra eller kontrollera dina adressuppgifter kan du kontakta vår kundtjänst på 08-400 121 10.

Hur avslutar jag tjänsten?

Vill du avsluta din tjänst måste du meddela oss per telefon 08-400 121 10, skriftligen via brev till SF Pension AB Box 418, 581 04 Linköping eller via e-post på info@svfonder.se

Jag har haft ett annat företag sen tidigare, vem sköter uppsägningen?

I ditt välkomstbrev finner du en uppsägningsblankett som du själv kan signera och skicka in till oss. Vänligen fyll i korrekt ruta för tidigare företag. Vi rekommendera dock alltid att kunder själva även kontaktar sitt tidigare företag vid uppsägning av tjänst eller eventuella försäkringar som ej önskas längre då vi inte kan ta ansvar för uppsägning hos tidigare förvaltare.

Hur sker fondbyten inom PPM nu när byten med ppm-kod har upphört?

Byte av ppm-fonder sker via fondbytesblankett eller e-legitimation. Du kan läsa mer om fondbyte här.

Kostar det något att byta fonder inom ppm-systemet?

Nej, inom ppm-systemet kan man byta fonder hur ofta man vill utan att det resulterar i några kostnader.

Hur fyller jag i fondbytesblanketten?

På vår hemsida finns en tydlig instruktion hur du fyller i fondbytesblanketten och även andra blanketter, läs mer. Du kan även ringa till vår kundtjänst så hjälper vi gärna till med instruktioner.